De term ‘long tail zoekwoorden’ hoor je steeds vaker voorbij komen en ze spelen een steeds grotere rol bij zoekmachine optimalisatie (SEO). Werk jij op dit moment alleen nog maar met short tail zoekwoorden? Dan is het nu tijd om daar verandering in te brengen. Dit is waarom long tail zoekwoorden de toekomst zijn.

Wat zijn zoekwoorden?

Om even bij het begin te beginnen: wat zijn zoekwoorden? Zoekwoorden zijn belangrijke keywords in je tekst, waarop je content of website gevonden wordt. Voorheen moest een zoekwoord zo pakkend en omvattend mogelijk zijn in slechts 1 a 2 woorden, dit noemen we een short tail zoekwoord. Met de opkomst van Voice Search is hier verandering ingekomen. Mensen zoeken tegenwoordig niet alleen op korte zoekwoorden, maar steeds vaker op lange zoekopdrachten van 5 a 6 woorden (long tail zoekwoorden) via Google Home, Siri of andere Voice Search apparaten.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Zoals hierboven al aangegeven is een long tail zoekwoord een zoekopdracht dat bestaat uit 5 tot 6 woorden. In plaats van dat iemand zoekt op “SEO tips”, zoekt iemand op “hoe schrijf ik een goede SEO blog?”. Deze lange zoekopdrachten, long tail keywords, worden vooral mede mogelijk gemaakt door voice search, oftewel spraakgestuurde zoekopdrachten.

Waarom zijn long tail zoekwoorden de toekomst?

De reden waarom long tail zoekwoorden de toekomst zijn heeft te maken met dat steeds meer mensen een Google Home speaker in huis hebben, of gebruik maken van Voice Search mogelijkheden op zijn of haar mobiel. Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn de toekomst en naar verwachting zullen in 2022 zelfs 50% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zijn. Als bedrijf kun je dus niet achterblijven en doe je er verstandig aan hier nu op in te spelen.

Maar naast het feit dat mensen steeds vaker long tail zoekwoorden gebruiken in hun zoekopdrachten is dit gegeven ook voor Google onwijs belangrijk. Hoe meer informatie jij weergeeft in je zoekopdracht, hoe beter Google hierop in kan spelen met haar zoekresultaten. Wat uiteindelijk de gebruiksvriendelijkheid van het zoekmachine platform van Google ten goede komt. Dit is dan ook de reden dat long tail zoekwoorden de toekomst zijn.

Hoe pas je long tail zoekwoorden toe in je SEO strategie?

Je SEO strategie aanpassen aan de opkomst van Voice Search is het verstandigste wat je kunt doen. Schrijf content gebaseerd op long tail keywords in plaats van short tail keywords. Verplaats je in de zoeker. Geef jij met jouw blogartikel of content pagina antwoord op de vraag van degene die de zoekopdracht plaatst? Dan zit je goed. Twijfel je over de zoekwoorden die je moet gebruiken? Gebruik dan Google Trends om te kijken op welke synoniemen het meest gezocht wordt.

Nog meer te weten willen komen over Voice Search en de toekomst hiervan? Lees dan even onze blog over Voice Search optimalisatie.