Iedere startende ondernemer maakt fouten en verkeerde beslissingen, maar in the end worden we er alleen maar beter van. Als startende ondernemer kun je nou eenmaal niet overal kennis van hebben, laat staan ervaring. Toch wil je natuurlijk het liefst voorkomen dat je verkeerde beslissingen neemt en daarom helpen we je vandaag 7 opmerkelijke fouten als ondernemer te voorkomen. Wedden dat jij na het lezen van dit blogartikel deze fouten in elk geval niet (meer) maakt?

Iedere ondernemer maakt fouten

Op je bek gaan is menselijk en sterker nog, je wordt er vaak alleen maar beter van. Ook als ondernemer zul je leren van alle fouten die je maakt. Om te kunnen groeien zul je nou eenmaal af en toe eens flink op je bek moeten gaan, hoe eng dat ook is. Toch is het logisch dat je liever alles in één keer goed aanpakt. Hieronder bespreken we de meeste opmerkelijke fouten als ondernemer die je graag wilt voorkomen.

5x voorkom deze opmerkelijke fouten als ondernemer

Vaak heb je pas door dat je een verkeerde beslissing hebt gemaakt wanneer het al te laat is. Onderstaande punten zijn vooral een eyeopener voor iedere startende ondernemer die hier en daar wel wat hulp kan gebruiken. En vergeet niet: we all have been there!

  1. Geen gebruik maken van je netwerk

Een van de meest voorkomende fouten als startende ondernemer is het niet durven raadplegen van je netwerk. Als startende ondernemer ben je vaak nog zoekende en kun je je best onzeker voelen over je product, dienst of website. Toch is juist verstandig dat je mensen in je netwerk en omgeving om advies vraagt of raadpleegt wanneer je een second opinion nodig hebt. Vaak zijn er mensen in je omgeving die meer verstand hebben van bijvoorbeeld het bouwen van een website of het starten van een social media kanaal, waarom zou je hun dan niet om advies vragen?

  1. Geen feedback inwinnen van klanten

Wat we vaak zien is dat een ondernemer vanuit zijn eigen oogpunt een product of dienst lanceert, zonder in acht te nemen waar zijn potentiële klanten precies naar op zoek zijn. In zo’n geval is het verstandig om feedback te winnen van je klanten. Lanceer je een product? Vraag dan om de mening van de klant. Lanceer je een blog? Vraag dan wat de bezoeker graag zou lezen. Zonder dat jij weet wat de bezoeker wil, is het haast onmogelijk om op de behoefte van je klanten in te spelen. Een doodzonde.

  1. Geen plan B hebben

Weer een veelvoorkomende fout als ondernemer die je het liefst wilt voorkomen is het niet hebben van een plan B. Wanneer je een onderneming start, maak je een ondernemingsplan, maar het zou zomaar kunnen dat je gaandeweg merkt dat het idee (plan A) minder goed aanslaat dan je gehoopt had. In zo’n geval is het verstandig om altijd een back up plan B achter de hand te hebben.

  1. Niet aan social media doen

Tegenwoordig is online vindbaarheid zo belangrijk. Wanneer jij een product of dienst aanbied is het onwijs belangrijk dat je online vindbaar bent en hier valt ook onder dat je vindbaar bent op social media. Het hebben van een social media kanaal wekt vertrouwen op bij de consument en daarnaast kun je het inzetten om een community op te bouwen en je doelgroep te bereiken. Hoe klein je ook bent en wat voor dienst je ook aanbiedt, er zullen altijd potentiële klanten zijn die op zoek zullen gaan naar jouw social media accounts.

  1. Je product niet continue verbeteren

Een andere veelgemaakte fout van ondernemers is, is dat ze na de lancering van hun website of app er jarenlang niet meer naar omkijken wat betreft techniek en gebruiksvriendelijkheid. Techniek verandert onwijs snel en daardoor is het zaak jouw product continue te verbeteren en in te spelen op user experience. User experience is belangrijker dan ooit, aangezien het aanbod groter dan ooit is. Neem als voorbeeld de term ‘Mobile First’. In velen gevallen is de verhouding mobiel/desktop verkeer – 80/20, wat betekent dat 80% van jouw bezoekers op zijn of haar mobiel jouw website bezoekt. Wanneer jouw website niet mobile friendly is, zal een bezoeker snel afhaken en je site verlaten. Zo kun je zwaaien naar je conversie. Blijf dus ten allen tijden je product verbeteren en vernieuwen, blijf op de hoogte van wat er speelt in de branche en volg op de voet wat de ontwikkelingen zijn qua techniek. Geloof ons: better safe than sorry!

Oja, een ander voorbeeld is de opkomst van Voice Search. Als alle content op jouw website geschreven is met een focus op short tail keywords, wordt het tijd oude content up te daten met long tail keywords. Ook dit is een voorbeeld van het continue blijven ontwikkelen en verbeteren van je product of dienst.

Voorkom dat je deze 5 opmerkelijke fouten als ondernemer maakt zodat je nog sneller kunt groeien met jouw bedrijf.