Voice search, je hebt er vast wel van gehoord. Spraakgestuurde opdrachten worden steeds belangrijker en aangezien in 2022 naar verwachting 50% van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zullen zijn, is het de hoogste tijd om hier op in te spelen met jouw zoekmachine optimalisatie strategie. Wij vertellen je alles wat je moet weten om jouw website nu voice-proof te maken!

Wat is voice search?

De naam zegt het al, voice search is een zoekopdracht in zoekmachines zoals Google, die gedaan wordt door middel van het gebruik van je stem. Wanneer je een zoekopdracht inspreekt in je telefoon of thuis via Google Home wordt dit gezien als een voice search. Voice Search is ontwikkeld om te gebruiker een betere zoek-ervaring te kunnen geven.

Wat is het verschil met een tekstuele zoekopdracht (text search)?

Het verschil tussen voice search en text search zit hem vooral in de lengte van de zoekopdracht. Waar je bij een tekstuele zoekopdracht vaak shorttail keywords gebruikt, wordt er bij een voice search gebruik gemaakt van longtail keywords. Longtail keywords kun je ook wel zien als lange zoektermen, zoals “Hoelang moet appeltaart in de oven?”. De zoekopdracht bevat gemiddeld 5 tot 6 zoekwoorden, waardoor er meer informatie gegeven kan worden, dan bij een shorttail zoekopdracht. Dit heeft tot resultaat dat de opkomende zoekresultaten nog specifieker zullen zijn dan bij een shorttail zoekopdracht.

Maar hoe zit het dan met advertenties?

Bij een tekstuele zoekopdracht, ofwel text search, verschijnen de resultaten in Google en hierbij is gelijk duidelijk welke resultaten hiervan betaalde advertenties zijn. Maar hoe zit dat dan bij voice search? Is hierbij duidelijk of het zoekresultaat een betaalde of niet betaald zoekresultaat is? Nee, in principe is dit niet duidelijk. De voice assistent leest namelijk alleen het meest relevante zoekresultaat op, zonder dat hierbij verteld wordt of het een paid ad is.

Voice search optimalisatie: SEO vs. SEA

SEO

Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw content organisch naar boven komt bij een voice search? Voice search optimalisatie is hierbij belangrijk. Ten eerste raden we aan om jouw content goed op te bouwen en op een natuurlijke manier te schrijven zonder dat duidelijk is dat het artikel puur voor zoekmachine optimalisatie geschreven is – hier houdt Google namelijk niet van. Daarnaast is de inhoud belangrijk. Geef je in jouw artikel antwoord op de zoekopdracht van de lezer, of wordt er juist veel extra (maar overbodige) informatie gegeven? Dat laatste wordt gezien als minder relevant wat het lastiger maakt om als meest relevante zoekopdracht omhoog te komen. Google bepaald vervolgens welke blogartikel het meest relevant is voor de gebruiker en dit artikel zal dan ook als eerste resultaat in een voice search worden opgelezen.

SEA

Voice search heeft naast SEO ook impact op SEA. Dit vraagt jou om je advertenties te optimaliseren en shorttail keywords in sommige gevallen aan te passen naar longtail zoektermen. Kruip in de huid van de bezoeker om zo het beste in te kunnen spelen op de zoekopdracht waarop jij gevonden wilt worden.

Voice search apparaten

In principe bevat iedere smartphone een speaker waarmee je voice zoekopdrachten kunt uitvoeren. Apple’s voice search software heet Siri, wellicht maak je hier zelf al gebruik van. Maar ook Amazon biedt een soortgelijke assistent aan genaamd Alexa en Samsung heeft een voice assistent genaamd Bixby. Tenslotte is er ook nog de mogelijkheid om een Google Home Speaker in huis te halen. Je plugt deze in het stopcontact roept “Hey Google” opvolgend met jouw zoekopdracht, waarna Google het meest relevante zoekresultaat zal oplezen.

Conclusie

We kunnen wel concluderen dat nu het moment is om jouw search strategie aan te passen en voice search optimalisatie hierin mee te nemen.