Door Covid-19 zijn veel mensen gedwongen thuis aan het werk, maar hoe blijf je nou efficiënt werken terwijl je thuis honderd en een afleidingen hebt? In deze blog geven we je tips over hoe je in 9 stappen efficiënter kunt werken tijdens het thuiswerken.


Thuiswerken: hoe efficient ben jij?

Na de laatste persconferentie van Premier Rutte afgelopen dinsdag hebben we te horen gekregen dat thuiswerken ook na 1 september de norm zal blijven. De één kan thuiswerken als de beste en de ander wordt continue afgeleid door kids, het huishouden of gewoon door het feit dat je niet gecontroleerd wordt en daardoor stiekem iets te vaak afleiding op je telefoon zoekt.  

Toch biedt thuiswerken ook voordelen. Je wordt niet continue afgeleid door collega’s en je hebt geen reistijd, wat jou dus in principe weer tijd oplevert. Nu is nog de kunst om jouw thuiswerk dag zo efficiënt mogelijk in te richten.

In 9 stappen efficiënter thuiswerken doe je zo

  1. Voorkom afleiding

Afleiding is de grootste boosdoener als het gaat om efficiënt werken. Het is zo verleidelijk om tijdens een werkdag even een wasje te draaien, maar hierdoor raak je wel steeds uit je workflow. Hetzelfde geldt voor afleiding zoals berichten en notificaties op je mobiele telefoon – je bent toch steeds geneigd om even te kijken wat er in die ene groepsapp wordt gezegd.
Hoe je dit oplost? Leg je mobiel in een andere kamer en pak hem alleen even tijdens je pauze erbij. Plan je wasjes aan het einde van de middag in, zodat een was die klaar is niet voor afleiding zorgt terwijl je net in een lekkere flow zit.

  1. Creëer ritme

Geen reistijd betekent langer in je bed kunnen blijven liggen. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om op dezelfde tijd op te staan zoals je voorheen deed. Begin je werkdag eerder, zodat je eerder klaar kunt zijn – creëer meer tijd voor ontspanning. Of je nu eerder of later opstaat, aan te raden is om in elk geval iedere dag op dezelfde tijd te beginnen en rond dezelfde tijd te lunchen, zodat je in een ritme blijft.

  1. Werk met tijdvakken

Efficiënt werken kun je realiseren door het creëren van tijdvakken. Creëer aan het einde van je werkdag een planning voor de volgende dag en geef je zelf per taak een of twee uur de tijd. Zo leg je je zelf een bepaalde druk op om je taak binnen de tijd af te krijgen waardoor je minder snel tussentijds even naar je telefoon grijpt. Je zult merken dat je aan het einde van de dag energie over hebt doordat je je taken hebt afgekregen.

  1. Neem pauze

Het is oh zo makkelijk om achter je laptop te lunchen en vooral geen pauze te nemen. Echter resulteert dit er ook in dat je na een dag werken volledig uitgeput bent. Je hebt namelijk niet écht pauze genomen. Efficiënt werken werkt alleen, als je tussen bepaalde grote taken ook even je hoofd leeg maakt. Ga bijvoorbeeld na het afronden van een lastige taak, even een rondje lopen buiten. Zo kun je je hoofd leeg maken en met een leeg hoofd aan je volgende taak beginnen.

  1. Plan alleen relevante meetings in

Op kantoor heeft men er nogal een handje van om om de haverklap een meeting in te plannen. Vaak kost dit iedereen vooral veel tijd en levert het niet altijd evenveel op. Nu met thuiswerken merken we dat meetings efficiënter worden ingericht. Mocht je merken dat er toch om de haverklap een zoom meeting wordt ingepland voor iets waar jij eigenlijk niet perse bij betrokken hoeft te zijn, sla deze dan af en vraag later om een recap. Je zult merken dat dit een positieve impact zal hebben op de efficiëntie van jouw werkdag.

  1. Besteed werk uit

Je administratie doen als ondernemer kost veel tijd, en duurt vaak langer dan je had ingecalculteerd. Voor je het weet ben je hier een werkdag aan kwijt, die je liever had besteed aan andere taken. In zo’n geval kun je jouw efficiëntie positief beïnvloeden door deze taak uit te besteden aan een boekhouder.

  1. Plan vaste dagen voor vaste taken in

Schrijf content op maandag, doe je administratie op dinsdag, creëer performance rapporten op woensdag en plan social media posts in op donderdag. Wanneer je voor bepaald soort taken vaste dagen inplant, creëer je rust in je hoofd. Je hoeft op dit soort dagen namelijk niet na te denken over andere taken, waardoor je efficiënter te werk kunt gaan. Voor het creëren van dit soort to-do lijsten en planningen kennen we trouwens een aantal hele handige gratis tools die hier bij kunnen helpen.

  1. Stel prioriteiten

Wanneer puntje 7 voor jou onmogelijk is omdat je zoveel verschillende taken per dag en per week uitvoert, kan het helpen om per dag een lijstje met 3 tot 5 prioriteiten te maken. In plaats van een ellenlange to-do lijst die ervoor zorgt dat je door de bomen het bos niet ziet en nog geen 2 taken af krijgt, schrijf je alleen de 4 belangrijkste taken op die je die dag gedaan moet hebben. Je zult zien dat je hierdoor rust creëert in je hoofd en je veel efficiënter kunt werken. In onze blog over het creëren van de juiste ondernemers mindset lees je hier trouwens nog meer tips over.

  1. Leer efficiënt te werken

Efficiënt werken kun je leren door het te doen, maar ook door het lezen van zelfhulpboeken vol tips van ervaringsdeskundigen. Hieronder zetten we een lijstje neer met onze favoriete boeken die je helpen efficiënter te werken.

5 zelfhulpboeken die je leren efficiënt te werken

  1. Getting Things Done – David Allen
  2. Efficient Werken Doe Je Zo – Marion En Werner Tiki Kustenmacher
  3. En Nu Weer Aan Het Werk – Jasper Meerding
  4. Efficient werken met gratis webtools – Management Impact
  5. The Difficult Art Of Being Efficient – Jose Walmir

Dit zijn onze 9 belangrijkste tips om thuis zo efficiënt mogelijk te werken. Mocht je hier nog aanvullingen op hebben – laat het vooral achter in de comments!