Is na E-mail Marketing, Messenger-Marketing, WhatsApp-Marketing nu SMS-marketing de volgende trend in Nederland? Steeds vaker zien we dat kanalen als WhatsApp en Messenger massaal worden ingezet voor klantenservice of het versturen van nieuws of sale alerts. En sinds kort kunnen we SMS ook toevoegen aan dit rijtje, althans vooral in Amerika is dit het geval. Maar ook in Nederland is SMS-Marketing upcoming – in deze blog lees je wat SMS-Marketing is en waarom je nu moet starten met SMS-Marketing als online onderneming.

Wat is SMS-Marketing?

Wat is SMS-Marketing nu eigenlijk precies? SMS-Marketing is een vorm van marketing waarbij nieuwsberichten per SMS worden verstuurd naar gebruikers die zich hiervoor hebben aangemeld. In Amerika wordt SMS-Marketing steeds groter en ook in Nederland zien we een aantal bedrijven die gebruik maken van SMS om te communiceren met klanten. Maar hoe werkt dit nou precies?

SMS-Marketing ontstaat doordat kanalen zoals E-mail Marketing op een gegeven moment een verzadigingsniveau bereikt hebben, waardoor marketeers continue opzoek zijn naar nieuwe kanalen om producten of diensten te promoten. E-Mail marketing wordt nog steeds veelvoudig ingezet, maar omdat het aanbod aan nieuwsbrieven zo enorm is, is de gemiddelde openingsrate de afgelopen jaren flink gedaald. E-mail Marketing begint zijn effectiviteit te verliezen en daarom zetten marketeers andere kanalen zoals WhatsApp en Messenger in voor marketing doeleinden. Daarnaast zien we ook een flinke opkomst van Podcasts, die op een slimme manier worden ingezet voor marketing. Nu lijkt SMS het volgende medium in dit rijtje te zijn.

Hoe werkt SMS-Marketing?

Een SMS sturen voelt vrij ouderwets, want wie gebruikt de SMS-dienst nou echt nog dagelijks nu we massaal gebruik kunnen maken van WhatsApp? In Amerika is er een zogenaamde marketing hype gaande waarbij bedrijven telefoonnummers op billboards of T-shirts tonen. Wanneer een consument een berichtje stuurt naar dit telefoonnummer, meldt hij zich aan voor een soort nieuwsberichten stream via SMS of je komt op de mailinglijst van dit bedrijf te staan. Dit kan zeer effectief zijn wanneer iemand onderweg is en getriggerd wordt door reclame van een bepaald soort bedrijf.

Is SMS-marketing interessant voor mijn bedrijf?

Om te bepalen of SMS-Marketing interessant is voor jouw bedrijf is het zaak eerst te kijken naar de verschillende manieren waarop deze dienst kan worden ingezet voor marketing doeleinden. In 2020 zien we een opvallende trend, namelijk klantenservice aanbieden via Facebook Messenger, Instagram DM (Direct Message) en via WhatsApp. Het lijkt bijna standaard te worden dat een consument een berichtje kan sturen via deze messenger kanalen, in plaats van een e-mail of bericht via het contactformulier. Wat dat betreft zien wij zeker dat SMS-Marketing potentie heeft als volgende in dit lijstje. Juist als je hier als onderneming nu op inspeelt, zul je een van de eerste bedrijven zijn in Nederland die aan SMS-marketing doet, waardoor het in de ogen van de consument nog niet als irritant of spammy gezien wordt. We zien namelijk bij WhatsApp-Marketing dat de openingsrate van berichten in het begin 98% was, maar naar mate steeds meer bedrijven WhatsApp-marketing gingen inzetten om nieuwsberichten en aanbiedingen te pushen, consumenten dit toch irritant begonnen te vinden met een verlaging in openingsrate tot gevolg. Dit was overigens genoeg reden voor Facebook (waar WhatsApp onderdeel van is) om de regels voor het inzetten van WhatsApp-marketing aan te scherpen. Het aanscherpen van deze regels had trouwens ook een commerciële reden, want berichten pushen via WhatsApp is gratis. Facebook verdient hier dus niks aan ten opzichte van Facebook Advertising bijvoorbeeld.

Echter zien we dat kanalen als WhatsApp in eerste instantie wel werden ingezet om nieuwsberichten te verspreiden, maar niet veel later toch als spam en irritant werden gezien door consumenten. WhatsApp wordt voornamelijk gebruikt voor privé-doeleinden, dus wanneer bedrijven opeens massaal reclame teksten en sale alerts via dit medium naar de consument sturen, kan dit weleens resulteren tot error in het hoofd van de consument. De kans dat dit met SMS op lange termijn ook gebeurd, is dan ook aanwezig.

SMS als klantenservice kanaal gebruiken

Als klantenservice kanaal zien we SMS zeker als effectieve optie, al denken wij dat WhatsApp en Facebook Messenger hierin misschien nog wel effectiever zijn doordat je een lopend gesprek kunt voeren én je kunt zien of een bericht wel of niet gelezen is. Wat met SMS wel ideaal is, is het sturen van een afspraak bevestiging of herinnering. Daar is in principe geen tweerichtingsverkeer voor nodig. Dus tot op zekere hoogte kun je SMS inzetten als klantenservice kanaal.

Hoe zet je als bedrijf SMS-marketing in voor het stimuleren van conversie?

Toch zijn er naast klantenservice best andere mogelijkheden voor het inzetten van SMS-marketing. Zo zou je bijvoorbeeld een SMS kunnen sturen om de lancering van een nieuw product (bijvoorbeeld de nieuwste iPhone) aan te kondigen, of om de grootste SALE / uitverkoop van het jaar (bijvoorbeeld Black Friday) te stimuleren. Zorg wel dat dit niet té vaak gebeurd en vooral niet spammerig overkomt, want daarmee zul je het risico lopen dat de consument er gauw klaar mee is. Zorg voor toegevoegde waarde met jouw SMS-berichten en voorkom dat mensen je irritant gaan vinden. Je wilt ten alle tijden voorkomen dat consumenten klachten over jouw merknaam of bedrijf gaan indienen, met imago schade tot gevolg.

5 redenen waarom je als bedrijf nu moet starten met SMS-Marketing

  1. Op dit moment gebruiken nog niet veel bedrijven SMS-Marketing, waardoor jij je met jouw bedrijf kunt onderscheiden.
  2. SMS wordt privé bijna niet meer gebruikt, waardoor het extra opvalt wanneer men een SMS ontvangt. De kans is dan ook groot dat je SMS geopend wordt en dat het niet als irritant gezien wordt, omdat men doorgaans niet vaak SMSjes ontvangt. Dit is dan tevens ook de reden dat je er nu mee moet beginnen en niet pas over een jaar, want dan is de kans groot dat je één van de zovelen bent, met tot gevolg dat het irritant begint te worden.
  3. De openingsrate van een SMS is hoog doordat men dit kanaal doorgaans niet gebruikt. Hierdoor is een SMS-bericht effectief.

Hoe start je met SMS-Marketing als bedrijf?

Net als bij WhatsApp-Marketing heb je een dedicated SMS-Marketing strategie nodig. Schaf een kantoor-mobiel aan waarmee de (automatische) SMS berichten verstuurd worden en huur iemand in die zich fulltime ontfermt over dit kanaal.

3 tips voor de perfecte SMS-Marketing strategie

  1. Toewijding: wanneer je besluit om aan SMS-marketing te doen is het zaak snel te reageren op berichten of reacties van consumenten. Het heeft geen nut als je pas na 24 uur of langer reageert, aangezien de consument dan net zo goed een e-mail had kunnen sturen. Dedication is dus heel belangrijk
  2. Hou het Persoonlijk: probeer SMS-berichten zo persoonlijk mogelijk in te steken. Noem de consument bij de voornaam of verstuur alleen bepaalde sale-alerts van producten waar zij geïnteresseerd in zijn.
  3. Exclusiviteit: Door consumenten die zich aanmelden voor de SMS-streams exclusieve kortingen te sturen, creëer je een gevoel van exclusiviteit bij deze groep mensen. Voorbeeld: alléén mensen die onderdeel zijn van de SMS-Strategie ontvangen bepaalde berichten, zoals een korting of pre-order mogelijkheid. Hiermee creëer je een soort van community, waarmee je waarde toevoegt, in plaats van dat je dit kanaal alleen gebruikt om conversie te pushen.

Hoe zit het privacy bij SMS-marketing?

Sinds de komst van de nieuwe Privacy wetgeving is het belangrijk in de gaten te houden wat wel en niet kan. Wanneer de consument zich aanmeld voor deze SMS-stream moet duidelijk worden weergegeven dat hij zich ook weer kan uitschrijven. Ook moet duidelijk vermeld worden waar de persoon zich precies voor inschrijft – wat voor soort berichten hij kan verwachten. We zouden je aanraden dit even goed na te checken op Autoriteitpersoonsgegevens.nl.

Conclusie

Wij geloven dat SMS absoluut kan worden ingezet als klantenservice kanaal en geloven er ook in dat SMS-Marketing voor bepaald soort bedrijven interessant kan zijn zolang het op een persoonlijke en waarde-toevoegende manier wordt inzet. Check even goed de AVG wetgeving, zodat je hier in elk geval niet de mist in gaat.