Vandaag even een ander soort blog. Namelijk eentje waarbij jij centraal staat, in plaats van je onderneming. Bij ondernemen komen namelijk een hoop verschillende emoties kijken, enthousiasme, extreme motivatie, maar helaas soms ook onzekerheid. Gedachtes zoals “Waarom zouden mensen mijn product kopen?” en “Ben ik hier wel goed in?” lijken soms onvermijdelijk. Het draait allemaal om de juiste mindset. Vandaag ga ik mijn tips delen over hoe je het beste om kunt gaan met negatieve en onzekere gedachtes als online ondernemer en hoe je in 4 stappen de juiste ondernemers mindset creëert.

Ondernemers Mindset

Bij ondernemen komt niet altijd alleen positiviteit kijken. Als jij de keuze maakt om een eigen online onderneming te gaan starten, krijg je daar veel positieve dingen voor terug – waaronder vrijheid. Daar tegenover staat wel dat je de veiligheid van je maandelijkse loonstrook opzij zet, wat best wat onzekerheid of stress met zich mee kan brengen. “Wat nou als ik geen inkomsten genereer?” – De kunst is om op de juiste manier met negatieve en onzekere gedachtes om te gaan, je hebt de juiste ondernemers mindset nodig en daar help ik je graag bij.

Ieder persoon is anders en ik weet niet wat voor jou het beste werkt, wel kan ik je vertellen wat voor mij heel goed werkt. Dus ik deel graag mijn ervaringen en tips met je over hoe je in 4 stappen de juiste ondernemers mindset creëert voor jezelf.

4x zo ga je om met negatieve en onzekere gedachtes als ondernemer

1. relativeer

De gedachtes in je hoofd zijn niet echt. Oftewel, het is niet een weerspiegeling van hoe de situatie in werkelijkheid is. Het is juist een weerspiegeling van jouw onzekerheid die als je niet oppast, jouw hele emotie en gevoel kan overnemen.

Het eerste wat je kunt doen bij negatieve gedachtes is relativeren. Besef dat het maar een gedachte is, dat hij gecreëerd is, maar dat het niet gebaseerd is op de waarheid. Vervolgens kun je proberen deze negatieve gedachte te bestrijden met iets positiefs, bijvoorbeeld in plaats van denken “ik kan dit niet”, dat je dit om zet naar “ik kan dit wel”. Ik kan me voorstellen dat dit niet in iedere situatie makkelijk is, dus in zo’n geval is het al goed als je in elk geval de negatieve gedachten bestrijdt met een andere positieve gedachte (dit kan ook niet-werk gerelateerd zijn). Je zult zien dat als die negatieve gedachte weg is, je ook geen negatieve emoties voelt. Relativeren is dus heel erg belangrijk in zo’n situatie en met relativeren kom je echt al heel ver wat betreft het bestrijden van negatieve gedachtes.

2. Stop met uitstellen

Ben jij iemand die vaak dingen uitstelt? Ook dit komt voor uit onzekerheid. Ga maar eens bij jezelf na waarom je die ene taak uitstelt. In de meeste gevallen doe je het niet omdat je geen tijd hebt, maar omdat je onzeker bent dat je het niet goed doet, of omdat je onzeker bent om er überhaupt mee te beginnen. Uitstellen lost helaas niks op, het geeft je alleen maar een extra schuldgevoel over het feit dat je iets wat je had moeten doen nog steeds niet gedaan hebt. In plaats van uitstellen, kun je de koe beter direct bij de hoorns vatten (om er maar even een spreekwoord in te gooien), want in de meeste gevallen besef je achteraf dat het allemaal best wel mee viel.

3. Stil staan bij de dingen die wél goed gaan

Veel mensen focussen zich vaak vooral op de dingen die niet goed gaan of die beter kunnen, terwijl dit ontzettend zonde is. Want waarom zou je niet bewust stilstaan bij de dingen die goed gaan en bij de dingen die je al bereikt hebt. Spreek het uit naar je business partner wanneer jullie iets bereikt hebben of wanneer jullie een specifieke taak hebben afgerond waar jullie op voorhand best tegenop keken. Je zult zien dat als je positiviteit benoemt, dit je extra energie en motivatie geeft om op diezelfde voet door te gaat. Maar ook wanneer je in je eentje je bedrijf runt: sta bewust stil bij wat je bereikt hebt. Spreek het uit tegen je partner, vrienden of familie. Het werkt namelijk echt zo dat positiviteit, positieve dingen aantrekt. Probeer het maar eens.

4. Kort je to-do lijst in en stel prioriteiten

Ellenlange to-do lijsten, door de bomen het bos niet meer zien? Dit was iets waar ik vroeger dagelijks tegenaan liep. En in plaats van zoveel mogelijk taken van een to-do lijst afwerken, blokkeerde en stagneerde ik waardoor ik alleen maar meer achter de feiten aan liep.
Het gebeurde steeds vaker en ik besefte ik dat ik er iets aan moest doen. Ik ben me gaan verdiepen in hoe je je productiviteit kunt verhogen en toen heb ik een gouden regel ontdekt. Namelijk het volgende: stel prioriteiten en kort je to-do lijst in.

Als je namelijk van 10 to do’s alleen de 3 allerbelangrijkste taken op je to-do lijst van vandaag zet, zul je zien dat er meer rust in je hoofd komt omdat het ineens wel ‘haalbaar’ is. Je gunt jezelf de tijd om deze 3 taken vandaag goed uit te voeren. En het grappige is, in de meeste gevallen krijg je deze taken sneller gedaan dan anders en is er tijd over voor extra dingen. Terwijl wanneer er 10 taken op je to-do lijst staan, je waarschijnlijk blokkeert, het overzicht verliest, waarna er helemaal niks van terecht komt. Doe de volgende dag weer hetzelfde. Maak dus aan het einde van de dag weer een lijstje met de 3 of 4 belangrijkste taken die morgen gedaan moeten worden. Je zult zien dat je veel meer rust in je hoofd ervaart waardoor je veel productiever bent.

Conclusie

Dit zijn mijn beste tips voor het creëren van een juiste ondernemers mindset, tevens zijn dit mijn tips om om te gaan met negatieve en onzekere gedachtes als ondernemer. Mocht jij nog tips hebben die voor jou heel goed werken, laat dan zeker even een reactie achter!