Je domein autoriteit verhogen is onwijs belangrijk voor de vindbaarheid van jouw website in Google. Maar waarom eigenlijk? Vandaag lichten we toe wat domein autoriteit nou eigenlijk betekent en we geven je tips over hoe je jouw domein autoriteit verhoogd.

Wat is domein autoriteit?

Laten we eerst even toelichten wat domein autoriteit precies inhoudt. In principe is domein autoriteit een score van 1 tot 100 die Google toekent aan jouw website. Google geeft iedere geïndexeerde website een score, aangezien Google de meest relevante zoekresultaten wil tonen bij iedere zoekopdracht die gedaan wordt in deze zoekmachine. Om te bepalen hoe belangrijk een website is, creëert Google een ranking (algoritme), waarbij deze score wordt toegekend aan jouw website. Dus op de vraag “hoe verhoog ik mijn domein autoriteit?” gaan we je hieronder antwoord geven.

5 tips om de domein autoriteit van je website te verhogen

De waarde van jouw website wordt bepaald door een aantal factoren. Hieronder lichten we er een aantal toe én geven we je tips hoe jij het beste inspeelt op deze factoren om hiermee de domein autoriteit van je website te verhogen.

  1. Kwaliteit van content

Aangezien Google in haar zoekresultaten zo goed mogelijk antwoord wil geven op een zoekopdracht, moet jouw content van hoge kwaliteit zijn. Blogs en pagina’s moeten SEO proof geschreven worden en moeten waarde toekennen aan de zoekopdracht van de bezoeker. Kort gezegd moet je in jouw blog antwoord kunnen geven op de vraag die de bezoeker in haar zoekopdracht stelt. Aangezien long tail zoekopdrachten steeds belangrijker worden door de opkomst van Voice Search, is het belangrijk dat jouw tekst zo is geschreven dat jij antwoord geeft op een long tail zoekopdracht.

  1. Speel in op de laatste SEO updates

SEO technische factoren die Google 5 jaar geleden belangrijk vond, kunnen nu compleet veranderd zijn. Blijf dus op de hoogte van de laatste SEO updates van Google. Zoals ik hierboven al kort even benoemde worden long tail zoekwoorden steeds belangrijker. Zorg er dus voor dat jij met jouw content hierop inspeelt. Lees in dit artikel hoe je jouw SEO strategie kunt aanpassen op de opkomst van long tail zoekwoorden.

  1. Interne linkstructuur

Een interne linkstructuur is belangrijk. Wanneer jij intern linkt naar belangrijke pagina’s op je website, kent Google vervolgens extra waarde toe aan deze specifieke pagina’s. Let er wel op dat je naar relevante pagina’s toe linkt in jouw content, dus niet zomaar naar random pagina’s die eigenlijk helemaal niks met jouw blog te maken hebben. Het allerbelangrijkste vindt Google dat zo’n interne link extra waarde toekent voor de bezoeker. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over een bepaald onderwerp en komt in deze blog een andere belangrijke term aan bod die wat extra uitleg kan gebruiken, dan kun je linken naar een blog of pagina die uitleg geeft over deze term. Op die manier ben je relevant voor je lezer, doordat je link extra waarde toevoegt aan het blogartikel.

  1. Backlinks

Bij het verhogen van je domein autoriteit draait alles om relevantie. Je moet relevant zijn voor de bezoeker. Niet alleen je interne linkstructuur, maar ook je backlink structuur moet relevant zijn. Wanneer jij honderden externe linkjes naar jouw website genereert, van allerlei random websites die eigenlijk niks met jouw platform te maken hebben, kent Google weinig waarde toe aangezien dit geen relevante websites zijn. Zorg er dus voor dat de backlinks die naar jouw website geplaatst worden, van relevante websites komen. Helemaal aan te raden is dat deze websites een hogere domein autoriteit hebben dan jouw eigen website. Ga dus opzoek naar websites in jouw vakgebied, die een hogere domein autoriteit hebben. Je kunt dit checken door te zoeken op relevante zoekwoorden en te bekijken welk platform hoger rankt dan jou.

  1. Mobile first strategie

Het zal je niet ontgaan zijn dat Google een mobile first index strategie is gestart vanaf september 2020. Dit houdt in dat de mobiele versie van jouw website optimaal moet zijn en moet voldoen aan allerlei regels. Bij alle pagina’s die je upload doe je er goed aan de mobiele versie eerst te checken en in te spelen op de afmetingen van afbeeldingen en de leesbaarheid van je tekst aan te passen op een mobile device. Verklein afbeeldingen en zorg voor véél alinea’s (de mobiele lezer houdt niet van ellenlange lappen tekst). Verplaats je in de mobiele lezer en zorg ervoor dat jouw website de mobile first index van Google overleefd.

Wij hopen dat we jouw vraag “Hoe verhoog ik mijn domein autoriteit?” zo goed mogelijk beantwoord hebben in dit blogartikel. Mocht je meer gerichte informatie over dit onderwerp willen weten kun je altijd even contact met ons opnemen.