Pinterest inzetten om organische bezoekers naar je website te krijgen? In deze blog lees je hoe ik in één maand tijd 200.000 impressies genereerde op Pinterest. Ik deel mijn geheimen in de hoop dat ik jou kan helpen organische bezoekers naar je website te verhogen via Pinterest.

Voor mijn online platform Boetiek.nl wilde ik Pinterest inzetten als bron voor het genereren van organische bezoekers. Ik had naast het sporadisch maken van mood boards voor persoonlijk gebruik, nooit eerder Pinterest ingezet, laat staan voor zakelijk gebruik. Binnen één maand genereerde ik 200.000 impressies op het Pinterest kanaal van Boetiek.nl én behaalde ik 170.000 maandelijkse kijkers. Ben je benieuwd hoe ik dit voor elkaar kreeg? Je leest het in deze blog.

Is Pinterest een relevant kanaal om in te zetten voor iedere online onderneming?

Veel ondernemers vinden het lastig in te schatten of Pinterest een social media kanaal is dat moet worden meegenomen in hun social media strategie. Want wordt dit kanaal niet alleen ter inspiratie en voor het creëren van mood boards gebruikt? Het antwoord daarop is is nee. Sterker nog, als jouw Pinterest strategie zodanig goed in elkaar steekt kun je met dit kanaal het snelst grote hoeveelheden impressies generen, ten opzichte van alle andere social media kanalen. Ongeacht in welke branche jouw onderneming opereert. De manier waarop jij Pinterest in zet is allesbepalend. Vandaag deel ik mijn belangrijkste Pinterest geheimen die er voor zorgden dat ik in één maand 200.000 impressies genereerde en 170.000 maandelijkse kijkers behaalde op mijn zakelijke Pinterest kanaal.

pinterest-impressies-verhogen
Pinterest statistieken van Boetiek.nl na één maand

Alles wat je moet weten voor je begint met Pinterest voor bedrijven

Pinterest is een social media kanaal met 70 miljoen maandelijkse bezoekers en op dit kanaal draait het om visuele content. In tegenstelling tot Facebook en Instagram draait het bij Pinterest niet om volgers, maar om maandelijkse kijkers. Maandelijkse kijkers zijn het aantal gebruikers dat jouw gepinde afbeeldingen op Pinterest hebben gezien. Het zou dus zomaar kunnen dat je minder dan 1000 volgers hebt op jouw Pinterest kanaal, maar wel 100.000 maandelijkse kijkers genereert. Staar je dus niet blind op het aantal volgers, dit speelt op dit social media kanaal nou eenmaal een minder belangrijke rol.

In 6 stappen naar een succesvolle Pinterest strategie

In de volgende stappen ga ik je uitleggen hoe je een Pinterest strategie moet creëren, hoe je dit social media kanaal inzet voor jouw bedrijf en wat je moet doen om met Pinterest organische bezoekers naar je website te genereren.

  1. Creëer een bedrijfsprofiel

Wanneer je start met Pinterest moet je eerst een Pinterest bedrijfsprofiel aanmaken. Vermeld alle relevante informatie over jouw bedrijf op je profiel. Gebruik zoekwoorden in deze bedrijfsomschrijving zodat je bedrijf hierop gevonden kan worden.

  1. Zo creëer je Pinterest borden en hierdoor worden jouw borden gevonden

Wanneer je een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt kun je beginnen met pinnen. Om te beginnen raden we je aan eerst een borden-structuur te creëren. Je kunt verschillende borden maken en hier weer sub-borden onder hangen. Gebruikers kunnen deze borden apart van elkaar volgen. Om met jouw bord gevonden te worden is het zaak een goede titel voor je bord uit te kiezen. Bedenk goed wat voor soort borden je wilt creëren en welke sub-borden je hieronder kunt hangen, zet eerst deze structuur op, want je zult zien dat wanneer deze structuur eenmaal staat, het pinnen van afbeeldingen veel makkelijker zal gaan.

Je wilt dat wanneer mensen zoeken naar een bord, dat jouw bedrijfsnaam zichtbaar is. Aan te raden is dus om met jouw bedrijfsnaam te beginnen en te volgen met een titel die het bord goed beschrijft.
Bijvoorbeeld: BOETIEK.NL | Laarzentrends 2020

Daarnaast is het belangrijk dat je aan je bord een omschrijving toevoegt waarin met zoekwoorden wordt beschreven waar het bord over gaat, zodat jouw bord op deze zoektermen gevonden kan worden.

Vergeet ten slotte niet om een uitgelichte foto toe te voegen aan ieder bord. Je zou voor ieder bord een front image in een bepaalde template kunnen maken, zodat de fronts van al je borden met elkaar matchen. Dit hoeft uiteraard niet, maar je profiel ziet er wel een stuk professioneler uit wanneer je dit wel doet.

  1. Zo worden jouw pins gevonden

Wanneer je een borden-structuur gecreëerd hebt kun je beginnen met pinnen. Maar alleen pinnen is niet genoeg, je wilt dat jouw pins gevonden worden zodat je eventuele bezoekers naar je website kunt doorsturen. Zo pak je dit het beste aan:

De titel van een pin
Zorg dat je een titel aan de pin toevoegt die in zoekwoorden beschrijft waar de afbeelding over gaat. Bijvoorbeeld “Roze Midi Jurk met Stippen”. Wanneer je naast Nederlandse bezoekers ook internationale bezoekers naar je website wilt trekken zou je in de titel zowel de Nederlandse als Engelse vertaling neer kunnen zetten zodat de afbeelding door beide type gebruikers gevonden kan worden (Bijvoorbeeld: “Roze Midi Jurk Polkadots | Pink Midi Dress Polkadots”).

De beschrijving van een pin
Ook voor de beschrijving geldt: vul zoveel mogelijk zoekwoorden in waarop de afbeelding gevonden zou moeten worden. Belangrijk is wel om enkel relevante zoekwoorden in te vullen. Beschrijf zo goed mogelijk wat op de afbeelding te zien is en vul dit aan met losse zoekwoorden.
“De nieuwste jurkentrends shop je op Boetiek.nl | Jurken trends 2020 | Dresses trends 2020| Midi dress polkadots | Pink dress | Roze jurk | Dresses sale | “ etc.

Gebruik hashtags bij iedere pin
Hashtags worden ook op Pinterest steeds belangrijker. We raden je aan 3 tot 5 hashtags aan iedere pin toe te voegen. Gebruik zoekwoorden die de afbeelding omschrijven.

Voeg een URL toe aan je pin
Voeg altijd een link toe aan je afbeelding, want zonder link zul je geen bezoekers door kunnen sturen naar je website. Voeg een link naar een relevante blog of productpagina toe, zodat je waarde toevoegt voor de gebruiker. Bovendien is een bezoeker vaak op zoek naar het product op de afbeelding, dus wanneer dit product verschijnt onder de link die is toegevoegd aan de afbeelding zul je jouw conversie ratio via Pinterest verhogen.

  1. Gebruik afbeeldingen met tekst overlays

Qua afbeeldingen kun je kiezen voor zowel afbeelding zonder tekst, als afbeeldingen met tekst overlays. Pinterest ziet afbeeldingen met een tekst eroverheen als relevant. Bovendien wordt de tekst op de image meegenomen in de search query. Zorg er dus voor dat je ook op je images gebruikt maakt van relevante zoekwoorden. Gebruik Canva om een template te creëren, welke aansluit op de branding van je bedrijf.
Daarnaast is het mogelijk om video’s in te zetten op Pinterest, deze worden zelfs 6 keer beter gevonden dan afbeeldingen. Absoluut de moeite waarde dus om video’s mee te nemen in je Pinterest strategie.

  1. 80/20 regel op Pinterest

Wat betreft de verhouding tussen het plaatsen van eigen content (eigen pins) en het repinnen van andermans content geldt de 80/20 regel. Waarbij je ongeveer 80% eigen content pint en 20% andermans content repinned.

  1. Pin consequent

Last but not least: pin consequent. En met consequent bedoelen we dagelijks of wekelijks. Pinterest ziet graag dat jij regelmatig en consequent te vinden bent op haar platform. Wanneer je op één dag 30 pins post en vervolgens 3 weken niks meer op het platform doet, zal dit geen positieve impact hebben op het aantal impressies en maandelijkse kijkers dat je genereert. Probeer meerdere keren per week pins te plaatsen of content te repinnen zodat Pinterest jou als een relevante gebruiker blijft zien. Dit is overigens iets waar ik helaas zelf ervaring mee heb. Drie weken lang lagen mijn prioriteiten elders dan Pinterest en na drie weken niet pinnen waren mijn impressies en maandelijkse kijkers aanzienlijk verlaagd. Super belangrijk dus om een paar dagen per week een Pinterest uurtje in te blijven plannen.

Door bovenstaande Pinterest tips toe te passen kun je binnen no time het aantal impressies en maandelijkse kijkers op jouw Pinterest kanaal aanzienlijk verhogen, met clickouts naar je website tot gevolg. Belangrijk is wel om álle bovengenoemde punten toe te passen en vooral consequent op dit kanaal te posten, want zodra je aandacht verslapt zul je dit ook zien in de resultaten. Bovengenoemde tips zijn in elk geval de manier waarop ik in één maand tijd 200.000 impressies op mijn Pinterest kanaal genereerde en ik hoop dat dit ook voor jou een duwtje in de rug is om vandaag nog met Pinterest te starten. Succes!