Je hebt waarschijnlijk op dit artikel geklikt, omdat je op zoek bent naar manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen. We got you! En wat nou als we je vertellen dat wij misschien wel de gouden tip hebben om bezoekersaantallen te verhogen op een eigenlijk wel heel simpele manier? Wel eens gehoord van het Content Kanon? We leggen het je even uit.

Wat is een Content Kanon?

Wij gaan je uitleggen wat een Content Kanon (oftewel kennisbank is), maar laten we eerst even teruggaan naar de basis. Wat is een van de belangrijkste dingen om te doen wanneer je graag bezoekers naar je website wilt trekken? Juist ja, het creëren van content. Door het schrijven van SEO teksten, wordt je vindbaarheid in Google verbeterd wat uiteindelijk leidt tot meer bezoekers. Zoekmachine optimalisatie is één van de belangrijkste zaken om daadwerkelijk bezoekers naar je website te kunnen trekken.
(Tips voor het schrijven zoekmachine vriendelijke teksten vind je trouwens op onze SEO pagina).

Maar wat is het Content Kanon precies? In feite is het een begrippenlijst ofwel kennisbank, van alle belangrijke keywords en begrippen die op jouw website te vinden zijn. In principe is het dus een pagina op je website waarin belangrijke termen uitgebreid staan uitgelegd, zie het als een soort Wikipedia gespecificeerd op jouw platform. Wij vinden dan ook dat het Content Kanon onderdeel moet zijn van je content strategie, tenminste als jouw type platform dit toelaat.

Het Content Kanon – en hoe hij zorgt voor meer bezoekers

In feite is het een slimme manier om heel veel relevante content aan jouw platform toe te voegen, zonder dat je voor ieder begrip een apart blogartikel hoeft te schrijven. Ten eerste genereer je bezoekers door de begrippen en beschrijvingen in deze begrippenlijst die op jouw site te vinden zijn (je verhoogd hiermee namelijk je vindbaarheid in Google), wel is het natuurlijk belangrijk dat deze teksten volgens de SEO-richtlijnen zijn geschreven. Daarnaast is het een slimme manier om in jouw blogartikelen te verwijzen naar deze begrippenlijst, wanneer je schrijft over een betaalde term. Zo bouw je mee aan een interne linkbuiling structuur én ben je ook nog eens super relevant voor de bezoeker, aangezien hij of zij nu niet op een externe website de exacte betekenis van het desbetreffende begrip hoeft op te zoeken. Daarnaast komt het sterk over, als de bezoeker intern wordt doorgelinkt naar een beschrijving over het begrip, aangezien daarmee wordt aangetoond dat jouw website kennis heeft over de aan de orde gekomen onderwerpen.

Hoe implementeer je het Content Kanon op je website?

Het Content Kanon, oftewel de begrippenlijst van je website, hoeft geen prominente plaats op je platform te hebben. In principe gebruik je hem namelijk alleen om de vindbaarheid van je website te verbeteren én om intern door te kunnen linken. Je kunt deze begrippenlijst pagina bijvoorbeeld als linkje in de footer zetten, zo wordt hij wel door Google geïndexeerd maar staat hij bijvoorbeeld niet tussen je blogs.

Hoe bepaal je welke content wordt opgenomen in het Content Kanon?

Wij zouden je aanraden een zoekwoordenonderzoek te starten. Achterhaal waar bezoekers op zoeken en welke keywords in Google een hoog zoekvolume (met weinig competitie) hebben.
Daarnaast is het verstandig om alle relevante begrippen die aan jouw platform gelinkt zijn, in kaart te brengen. Heb je bijvoorbeeld een gezondheidsplatform? Dan is het aan te raden om alle termen en keywords die voorkomen in jouw blogartikelen te verwerken in het Content Kanon, oftewel in de kennisbank van je website.

Is een Content Kanon voor iedere website relevant?

Nee, nie persé. Vooral voor informatieve platforms of websites gericht op een specifieke sector of vakgebied waarin niet alle termen algemeen bekend zijn, is het slim om een begrippenlijst te uploaden. Voor een mode webshop is het minder relevant om een begrippenlijst of Content Kanon toe te voegen, omdat je als het goed is alle categorie- en productbeschrijvingen al hebt toegevoegd op iedere product of categorie pagina. Wanneer je in zo’n geval ook nog een Content Kanon of begrippenlijst met al deze beschrijvingen zou toevoegen, zou dit conflicteren met de testen op de categorie- en productpagina’s wat juist weer schadelijk kan zijn voor je ranking.  

Conclusie

Mocht jouw platform geschikt zijn om een kennisbank of Content Kanon toe te voegen, dan zouden wij zeker aanraden dit op te nemen in je content strategie voor 2020. Het is nou eenmaal een slimme en snelle manier om bezoekers naar je website te krijgen, zonder dat je hiervoor tal van SEO teksten hoeft te schrijven. Daarnaast helpt het mee aan je interne linkbuilding structuur en verhoogt het relevantie en vertrouwen vanuit het oogpunt van de bezoeker.