SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, is een vak op zich. Als je net in het online wereldje komt kijken, kunnen we ons voorstellen dat je geen idee hebt waar te beginnen. Het liefst rank je na het uploaden van een blog meteen op de eerste pagina van Google. Helaas werkt het zo niet altijd. Het gebruik van de juiste keywords, meta titles en descriptions, interne linkstructuur, hoe doe je dit op de juiste manier? We zouden je in eerste instantie aanraden om je goed in te lezen over wat SEO (Search Engine Optimization) nou eigenlijk is, want je kunt dit beter in één keer goed aanpakken. Gelukkig zijn er een hele hoop handige tools en daarom sommen we graag de 3 beste gratis tools op die je ranking in Google een ongekende boost geven.

1. Meta data check

Meta data, of wel de meta title en meta description van je pagina zijn onwijs belangrijk. Dit is namelijk het eerste stukje tekst over jouw blog, pagina of website dat een bezoeker ziet wanneer jouw pagina als zoekresultaat omhoog komt in Google. De vereisten voor de meta title zijn 50-66 karakters en voor de meta description zijn de vereisten 50-160 karakters. Ga je hierover heen, dan valt je tekst van het blad waardoor hij dus niet in z’n geheel te lezen is en dat komt de gebruiksvriendelijkheid van je site niet echt ten goede.

Gratis tool voor het checken van je meta title & description
Gelukkig zijn er een aantal gratis meta data tools waarmee je je meta title & description kunt checken. Met deze gratis tool voor het checken van meta titles en descriptions voorkom je dat je titels en beschrijvingen te lang zijn of niet pakkend zijn. Wij lichten vandaag één van deze tools uit namelijk, Seomofo.

Seomofo

In deze checker voer je je meta title en meta description in en in het voorbeeld zie je vervolgens hoe dit in Google eruit komt te zien. Zo kun je dus direct checken of de tekst pakkend genoeg is en of hij het juiste aantal karakters heeft zodat de tekst niet van de pagina af valt. Heel erg handig. Zelf gebruiken we deze tool bij iedere blog of SEO tekst die we plaatsen op onze websites. In principe kun je met deze tool namelijk heel erg snel (en gratis) je meta titels en meta beschrijvingen checken, super handig wat ons betreft en zeker een tool die je kunt gebruiken om je ranking in Google een ongekende boost te geven.

Seomofo: tool voor het checken van je meta title en meta description van je website

2. Website audit: gratis SEO check voor je website

Daarnaast bestaan er een aantal handige tools waarmee je je complete website door een virtuele molen kunt halen, om zo per pagina te checken of deze voldoet aan alle SEO-eisen die Google aan je website stelt. Deze gratis tool gebruik je om de vindbaarheid van je website in Google te verbeteren.

Sitechecker.pro

Sitechecker.pro is een gratis tool om de vindbaarheid van je website in Google te verbeteren en is vrij gemakkelijk in zijn gebruik. Je vult je website URL in en vervolgens voert de tool een audit uit, crawlt hij alle pagina’s van je website en draait een analyse uit van al deze pagina’s. In dit rapport zie je precies welke pagina’s een issue of error hebben, maar ook specifiek wat deze issue of ontbrekende data is. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat een titel te lang is of dat je in je blogartikel twee keer gebruik hebt gemaakt van een H1 titel (dat is namelijk niet de bedoeling, na de hoofdtitel hoor je verder te gaan met een H2 titel). Andere belangrijke data die hier uit komt rollen is bijvoorbeeld of je content gedupliceerd is. Het is niet de bedoeling dat je exact dezelfde content meer dan één keer op je website hebt staan, echter creëren sommige WordPress templates een nieuwe exacte dezelfde pagina, wanneer je bijvoorbeeld een tag hangt aan een blog. Dan wordt de blog op een categoriepagina getoond, waarvoor je hem geschreven hebt, maar ook wordt de blog ook getoond op de pagina van de tag. De sitechecker.pro tool analyseert dit voor je, zodat je dit zelf aan kunt passen op je website.

website-seo-audit-tool

Sitechecker.pro is trouwens alleen tot een beperkt aantal pagina’s gratis te gebruiken. Wil je echt je hele website laten analyseren moet je je account upgraden en dit kost geld. Zeker de moeite waard, maar als je weinig budget hebt, kom je met de gratis versie ook al een eind.

3. Gratis tool om keywords te checken

Keyword density checker

De keyword density checker is echt onmisbaar voor wanneer je veel teksten moet schrijven voor op je website én wanneer je je ranking in Google een flinke boost wil geven. Met deze tool kun je namelijk checken hoe vaak je keyword (zoekwoord) terug komt in de door jou geschreven tekst, oftewel je checkt hiermee de zoekwoorddichtheid van je tekst (keyword density). Dit is de verhouding van zoekwoorden, ten opzichte van het complete aantal woorden in je tekst.

Er zitten behoorlijk wat regeltjes aan het schrijven van een SEO tekst, zo mag je zoekwoord niet té vaak terugkomen in een tekst. Een te hoge keyword density wordt door Google als negatief gezien, Google kan dit zien als ‘spam’. Daarentegen is een lage zoekwoorddichtheid ook niet goed, omdat Google dan vindt dat je keyword niet goed genoeg aansluit bij de rest van de tekst.

Om de perfecte zoekwoorddichtheid te berekenen in al je geschreven teksten, kun je dus gebruik maken van de keyword density checker. Wij zouden je dan ook zeker aanraden om dit bij iedere tekst toe te passen.

Zo, nu je onze favoriete gratis tools om je vindbaarheid in Google verbeteren kent, hopen we dat je je ze integreert in je SEO strategie. We zijn benieuwd wat je van deze tools vindt! Laat je het ons weten?