Een goede social media strategie is onmisbaar voor ieder bedrijf. Maar hoe start je hiermee en op welke social media kanalen moet je écht actief zijn? Oh en niet te vergeten, hoe zet je deze kanalen op de juiste manier in? Juist nu we al halverwege het jaar zijn hebben we goed inzicht in de belangrijkste social media trends voor bedrijven in 2020. Wij raden aan deze trends waar mogelijk zeker mee te nemen in je social media strategie voor het tweede halfjaar van 2020. We sommen ze even voor je op.

1. TikTok: onmisbaar medium in je social strategie

Ondanks dat TikTok pas 4 jaar bestaat, is dit medium binnen no time enorm gegroeid. Het mooie aan Tiktok is dat het hier in tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram, niet gaat om perfecte plaatjes en video’s. Want juist video’s met grappige pranks, gênante dansjes en storytelling video’s krijgen een podium in deze app.

De doelgroep van de app is weliswaar relatief jong, namelijk tussen de 10 en 19 jaar, maar ook hier vindt langzaam maar zeker een verschuiving plaats. TikTok is zéker een kanaal dat de online marketeer in de gaten moet blijven houden. Het is niet voor niks dat deze app in november 2019 al 1 miljoen gebruikers had, maar in mei 2020 alweer de 3,5 gebruikers in Nederland aantikte.  De cijfers liegen er niet om.

2. Klantenservice via messenger, Whatsapp en DM wordt standaard

We zien in 2020 een verschuiving van massamarketing naar direct contact. Private messaging apps zoals Facebook messenger, Whatsapp en Instagram worden steeds vaker gebruikt voor het doorsturen van content of het voeren van gesprekken. Op zakelijk gebied zien we dat deze Private messaging apps massaal worden gebruikt als klantenservice kanaal, dit is dan ook zeker een social media trend voor bedrijven in 2020.

Hoe je hier als bedrijf op inspeelt? Maak gebruik van Al-technieken zoals chatbots in DM’s en messengers om veelgestelde vragen automatisch te kunnen beantwoorden.

3. Stories zijn belangrijker dan de feed

Een social media trend die we in 2019 ook al zagen: de verschuiving naar stories. Na Instagram stories, lanceerde Facebook de story feature en inmiddels kun je ook op Linkedin stories plaatsen. Korte gerichte (video) content, daar gaat het allemaal om.  

Waarom stories belangrijker zijn?
Het is persoonlijk en authentieker dan een niet veel zeggende foto in je feed. Je kunt het gebruiken om snel informatie over nieuwe producten te delen en door het veranderde algoritme van Instagram heb je ook nog eens een grotere kans dat je story eerder gezien wordt dan je post.

4. Authenticiteit en creativiteit wordt belangrijker

Het zoveelste perfecte witte strand, een bikini body waar we massaal jaloers van worden en de bizarste hotels waarin men tegenwoordig slaapt alsof het niks is – we zijn hier onderhand wel een beetje klaar mee. Naar perfecte plaatjes kijken was leuk, maar we willen meer echtheid. Vooral op Instagram zien we dat veel influencers minder flawless foto’s delen, met vetrollen en onderkinnen. Yes, we like that!

Maar hoe deze trend op te nemen in je strategie? Nou, deel eens making off video’s, grappige fails of gewoon de lelijkste foto uit je fotorol in plaats van de mooiste.
Be authentic, be real!

5. Verschuiving naar e-commerce

Ook dit is een social media trend die we in 2019 al zagen, maar in 2020 nog belangrijker wordt. Shoppable feeds. Voorheen werd Instagram meer gezien als inspiratie platform. Hierna werd de Swipe Up mogelijkheid geïmplementeerd waarmee de focus steeds meer op conversie kwam te liggen. Maar nu het mogelijk is om je feed shoppable te maken, zien we langzaam maar zeker een steeds groter verschuiving naar e-commerce. Social Media wordt steeds vaker ingezet als e-commerce kanaal en dat zal naar verwachting alleen maar verder uitbreiden.

6. Niches en micro-influencers zijn de toekomst

Het inzetten van influencers met miljoenen volgers door bedrijven neemt steeds meer af. De tarieven zijn de afgelopen jaren flink gestegen, terwijl deze vaak totaal niet in lijn liggen met de outcome. Bovendien is het steeds makkelijker geworden om volgers te kopen, dus ook de geloofwaardigheid van top-influencers neemt af.

Welke influencers je dan wel kunt inzetten?
Wij zouden je adviseren om je in 2020 te richten op influencers in een specifieke niche. Het bereik bij dit soort influencers is misschien minder groot, maar de kwaliteit is relatief gezien stukken beter.

7. Augmented Reality

Een social media trend voor bedrijven die eind vorig jaar en vooral begin dit jaar onwijs groeide is AR, augmented reality. Vooral in de e-commerce zien we een flinke groei hierin, waarbij features gelanceerd worden in de vorm van “shop-de-look”-filters of filters die het mogelijk maken Lippenstift kleuren te testen op je gezicht.

Wij zijn benieuwd welke trend jij al inzet of welke je na het lezen van dit artikel zeker in je social media strategie gaat opnemen. Hebben we een belangrijke trend over het hoofd gezien? Laat het ons dan zeker weten!