Veel ondernemers vinden investeren in hun bedrijf een risico. Je pompt immers geld in je bedrijf en krijgt hier in de meest gevallen niet direct iets voor terug. Toch is het onwijs belangrijk om te blijven investeren in je bedrijf. Waarom? Dat lees je in deze blog.

Investeren in je bedrijf: geen risico maar een kans

De titel van deze alinea is misschien niet helemaal waar. Investeren blijft nou eenmaal een risico, je weet immers nooit van te voren wanneer je het geïnvesteerde geld terug verdient en of je het überhaupt terugverdient. Toch is dit niet de juiste ondernemers mindset. Zolang je investeren in je bedrijf ziet als risico, handel je uit angst met een constante drang het geld zo snel mogelijk terug te verdienen. Wanneer je investeren in je bedrijf puur ziet als kans om verder te groeien, zul je zien dat deze mindset je brengt naar de resultaten die je voor ogen hebt. Na het lezen van deze blog zul je begrijpen waarom investeren in je bedrijf kansen biedt, in plaats van als risico moet worden gezien. (lees ook eens: in 4 stappen naar de juiste ondernemers mindset)

5x kansen genereren door te investeren in je bedrijf

Het gaat allemaal om de juiste ondernemers mindset – denk je in problemen of in oplossingen? Denk je in bezuinigingen of investeringen? Hieronder geven we je 5 redenen waarom investeren in je bedrijf kansen biedt

1. Groei realiseren

Of je nou investeert in personeel, een verbeterde website of app of een kantoorpand terwijl je voorheen vanuit huis werkte: je zult zien dat alles leidt tot groei van je bedrijf op de lange termijn. Door te investeren in personeel creëer je tijd en ruimte voor jezelf, welke je weer kunt gebruiken om nieuwe stappen te zetten en je focus te verleggen op nieuwe groeiaspecten van je bedrijf. Investeren in een beter werkende app of website, betaald zich later vanzelf uit doordat de gebruiksvriendelijkheid (user experience) een flinke boost krijgt. Maar ook met het investeren in een kantoorpand realiseer je groei: opeens wordt het gemakkelijker om potentiële partners uit te nodigen voor samenwerkingen, wat op de lange termijn jouw bedrijf naar een hoger niveau tilt.

2. Meer tijd en focus creëren

Zaken uitbesteden zoals de boekhouding, het schrijven van SEO teksten of het runnen van je social media kanalen levert jou meer tijd op, waardoor je jouw focus kunt verleggen. Sommige taken kosten jou meer moeite en energie dan iemand die hier gespecialiseerd in is, in zo’n geval is het slim om de keuze te maken deze taken uit te besteden. In die zin investeer je in je bedrijf en in jezelf, waardoor jij je focus kunt verleggen en verder kunt groeien.

3. Processen automatiseren

Tegenwoordig zijn er een hoop tools en systemen die dagelijkse taken kunnen automatiseren. Een voorbeeld daarvan is aan Tag Management System in de software van een zoekmachine platform (zoals www.boetiek.nl of Beslist.nl). In plaats van het inladen van product feeds en het handmatig toe verwijzen van ieder product aan een product categorie (wat onwijs veel tijd kost) kun je dit automatiseren door het inbouwen van een Tag Management System in de back-end van jouw website. Hierdoor worden producten automatisch gekoppeld aan de juiste categorieën door middel van tags. Uiteraard zitten er development kosten verbonden aan het laten inbouwen van een dergelijk systeem, maar op de lange termijn levert dit een hoop kostbare tijd voor jouw bedrijf op. Een dergelijke automatisering kan een investering dan ook zeker dubbel en dwars waard zijn.

4. Klantentevredenheid verbeteren

Zoals hierboven al even genoemd, lijdt investeren in je website of app tot een betere user experience. Wat uiteindelijk een positieve impact heeft op de klanttevredenheid. Dit kan vervolgens weer resulteren in positieve mond op mond reclame, wat het imago van jouw bedrijf versterkt.

5. Kennis ontwikkelen

De laatste, maar zeker niet de minste: kennis ontwikkeling. Niemand verwacht van jou als ondernemer dat je kennis hebt van alle aspecten van het runnen van een bedrijf. In sommige gevallen is het nou eenmaal slim om iemand aan te nemen of in te huren die gespecialiseerd is in iets waar jij minder kennis van hebt. Bijvoorbeeld het schrijven van SEO teksten of het runnen van social ads. In zo’n geval kun je besluiten je handen ineen te slaan met een freelancer of iemand aan te nemen om deze taken op zich te nemen. Een ander voorbeeld van kennis ontwikkeling is het volgen van cursussen en trainingen. Kost wat, maar betaald zich later uit met de kennis die je vergaart.

We zijn benieuwd of je na het lezen van deze redenen waarom investeren in je bedrijf kansen biedt anders denkt over het doen van investeringen. Laat het ons weten in de comments.