170.000 maandelijkse kijkers genereren op Pinterest, na één maand? Klinkt bijna te mooi om waard te zijn. Toch lukte het me. Wil je weten hoe? Lees dan verder.

170.000 maandelijkse kijkers klinkt meer dan je ooit op je andere social media kanalen denkt te kunnen bereiken (althans, zo voelde het voor mij), maar we moeten niet vergeten: maandelijkse kijkers op Pinterest zijn geen volgers. Gelukkig zijn volgers op Pinterest minder belangrijk dan op kanalen als Facebook en Instagram. Jouw pins op Pinterest worden namelijk niet alleen door volgers gezien, maar door iedereen die zoekt op de keywords die jij gebruikt in de omschrijvingen en titels van je pins.

Hoe ik na één maand 170.000 maandelijkse kijkers op Pinterest genereerde

Voor mijn bedrijf www.boetiek.nl – een zoekmachine gericht op mode boetieks, interieur en beauty shops – ben ik me gaan verdiepen in Pinterest als kanaal voor het genereren van organische bezoekers. Groot worden met een bedrijfsaccount op Instagram of Facebook wordt in deze tijd steeds moeilijker. Buiten het feit dat je dedicated flink wat uur per week in deze kanalen moet stoppen en je deze kostbare uren niet altijd kwijt wilt, levert het relatief weinig op. In de eerste maanden na lancering van jouw social media kanalen is de kans groot dat je veel tijd kwijt bent en vervolgens maar een handjevol bezoekers naar je website weet te trekken. Gelukkig zijn er andere mogelijkheden: namelijk Pinterest.

pinterest-impressies-verhogen
Pinterest statistieken van Boetiek.nl na één maand

Organische bezoekers genereren via Pinterest

Pinterest is hét kanaal om in korte tijd veel organische bezoekers te generen naar je website. Verplaats je maar eens in de Pinterest gebruiker. Pinterest gebruikers zijn over het algemeen opzoek naar inspiratie – inspiratie voor hun interieur, inspiratie voor outfits en inspiratie voor business quotes bijvoorbeeld. Wanneer je bijvoorbeeld inspirerende plaatjes hebt gevonden van een bank of rok die je leuk vindt, wil je eigenlijk ook kunnen zien waar je dit product kunt kopen. In héél veel gevallen is dit via Pinterest niet te vinden, omdat de afbeelding door linkt naar een homepage van een random site of naar een blogartikel waar het product helemaal niet te koop is. Daar gaat het dus mis.

Hoe zorg je voor een converterende bezoeker via Pinterest?

Hoe zorg je er dan wel voor dat de bezoeker op jouw afbeelding terecht komt en vervolgens uit klikt naar je website? Daarvoor heb je de juiste Pinterest strategie nodig. In deze blog lees je hoe jij een waterdichte Pinterest strategie neerzet én hoe jouw pins ook daadwerkelijk gevonden worden. Als je dit stappenplan volgt, is de kans groot dat je binnen no time een onwijs groot bereik op Pinterest hebt met jouw bedrijf.

In feite draait alles om het gebruik van de juiste zoekwoorden in je titels en beschrijvingen van je pins. Maar dat is niet genoeg. Om een bezoeker via Pinterest om te zetten naar een converterende bezoeker moet je je écht verplaatsen in de bezoeker. Wanneer een bezoeker uit klikt op jouw pin, verwacht hij het product te kunnen kopen dat jij laat zien op jouw afbeelding. Het heeft dus geen nut om vanuit de afbeelding van een designer tas, door te linken naar de homepage van je webshop. Want dan moet de bezoeker alsnog al het zoekwerk zelf doen en zal hij sneller afhaken en je webshop verlaten. Zorg er dus voor dat de product URL in jouw pin, zo goed mogelijk overeen komt met het product dat je laat zien op de afbeelding van je pin. Dit mag uiteraard ook een vergelijkbaar product zijn, als je het exacte product op de afbeelding niet aanbiedt op je website. Alleen dan kan de doorverwezen bezoeker ook echt leiden tot een conversie.

Conclusie

170.000 maandelijkse kijkers op Pinterest na één maand genereerde ik door het gebruik van relevante zoekwoorden in alle titels en omschrijvingen van mijn pins en borden op mijn zakelijk Pinterest account. En doordat ik de product URL’s in mijn pins liet aansluiten op het product op de afbeelding zorgde ik er ook nog eens voor dat een groot deel bezoekers leidde tot een conversie.