Als startende ondernemer kunnen tools je leven een stuk makkelijker maken, je moet alleen maar net even weten welke tools er überhaupt zijn en welke het fijnste werken. Wij begrijpen als geen ander dat je in de startfase van je onderneming geen of weinig budget hebt om met betaalde tools te werken, daarom informeren we je vandaag over 12 gratis tools die elke startende ondernemer nodig heeft (althans, dat vinden wij).

Er bestaan tools voor van alles en nog wat. Een gratis SEO audit op je nieuwe website doen? Jup, daar weten wij een tool voor. Gratis logo’s ontwerpen? Ook hier hebben we wat voor. SEO teksten en meta data checken? Yes, ook daar hebben we een fijne tool voor.  

Dit zijn onze favoriete gratis tools voor startende ondernemers

  1. Canva
  2. Seomofo
  3. Sitechecker.pro
  4. Google Drive
  5. Google Keep
  6. Microsoft To Do
  7. Todoist
  8. Lastpass
  9. Google Hangout
  10. Zoom
  11. Slack
  12. Teamviewer

Per tool geven we je graag even een uitleg en omschrijving.

1. Canva

Dit is veruit één van onze favoriete gratis tools. Wanneer je geen Photoshop op je laptop hebt (zoals een hoop mensen) en ook niet van plan bent om een betaalde licentie hiervoor aan te schaffen (want: extra kosten) dan is Canva het allerbeste alternatief. Dit design programma biedt je eindeloze mogelijkheden voor het ontwerpen van je eigen logo, het maken van factsheets, facturen en het bewerken van foto’s.

Als je een beetje gevoel hebt voor design kun je hier talloze kanten mee op. Maar ook wanneer je echt nog een leek bent op dat gebied is Canva zeer geschikt. Bovendien vind je op Canva een hoop templates die je op weg helpen wanneer je een flyer, mediakit of business card wilt ontwerpen bijvoorbeeld. Maar je kunt ook vanaf scratch beginnen en vervolgens elementen en zelf gekozen fonts invoegen. Bepaalde fonts en elementen zijn tegen betaling (onderdeel van de Canva Pro versie), maar over het algemeen kom je met alle gratis mogelijkheden heel goed uit de voeten. Echt een dikke aanrader voor iedere online ondernemer!

2. Seomofo

SEO teksten schrijven met goede meta titles en meta descriptions kan nog weleens een uitdaging zijn. Idealiter houd je je aan een beperkt aantal karakters, zodat de tekst niet wegvalt. Gelukkig is er een hele fijne gratis tool voor startende ondernemers, om te checken of je meta data aan de juiste vereisten voldoet – namelijk Seomofo. Vul je meta title en meta description in en de tool toont direct hoe het er in Google uit komt te zien. Zo kun je dus checken of de tekst de juiste lengte heeft en de inhoud pakkend genoeg is.

3. Sitechecker.pro

Een gratis tool voor startende ondernemers om een gratis website audit (SEO check) uit te voeren op jouw platform is Sitechecker.pro. We willen je hier wel meteen bij vertellen dat hij beperkt gratis te gebruiken is. Tot een gedeelte van de audit heb je gratis toegang, maar wat ons betreft is dat al ontzettend handig. Wil je toch graag je hele site onder de loop nemen, dan kun je voor de betaalde upgrade versie gaan.

Hoe het werkt?
Je vult je website domein in en klikt op analyze. Vervolgens gaat deze tool jouw website crawlen en komt er een score uitgerold. Deze tool laat je alles pagina’s met issues zien en licht ook toe wat de issues zijn. Bijvoorbeeld dat de titel te lang is, dat de pagina duplicated is (dus dat je meer dan één pagina met dezelfde content online hebt staan – en welke pagina dit is). Maar ook welke onderdelen missen of dat een pagina helemaal geen content bevat – super handig! Echter nogmaals, enkel tot een beperkt aantal pagina’s heb je toegang tot de resultaten. Wil je alles bekijken, dan zul je moeten upgraden.

4. Google Drive

We gaan er vanuit dat iedereen bekend is met Google Drive en zo niet, zijn we blij dat daar na het lezen van deze alinea verandering in komt. In principe is Google Drive een soort online server gekoppeld aan je Google account waarmee je bestanden, foto’s, presentaties kunt opslaan en real time kunt bewerken. Dit betekent dus ook dat wanneer je bijvoorbeeld een Excel drive bestand naar iemand toestuurt, jullie beide tegelijk aanpassingen aan dit bestand kunnen maken. Ideaal toch?! Daarnaast wordt iedere aanpassing die je doet aan een bestand direct opgeslagen, zo loop je nooit meer het risico dat je bestanden per ongeluk niet hebt opgeslagen en daardoor kwijtraakt. Daarnaast kun je waar je ook bent inloggen op je Google account, om toegang te hebben tot deze bestanden. Ze staan dus niet alleen op één specifieke laptop opgeslagen. Ook ideaal, wat ons betreft.

5. Google Keep

Een hele fijne tool op het gebied van notities is Google Keep. In deze gratis tool van Google kun je notities en To-do lijsten opslaan en je kunt hier verschillende kanten mee uit. Tekstnotities, lijsten, audio-opnames, fotonotities en tekennotities. Wat ook ideaal is, is dat je met je Google Assistant jouw notities kunt opslaan. Hiervoor hoef je dus alleen gebruik te maken van Google Voice Search, waarna hij automatisch al jouw aantekeningen opslaat in de Google Keep App. Ideaal wanneer je on the road bijvoorbeeld een ingeving krijgt of iets te binnen schiet wat je graag wilt noteren, maar bijvoorbeeld niet kan omdat je in de auto zit.

6. Microsoft To Do

Ben jij helemaal klaar met het hebben van een fysieke notitieblok, die je ook nog eens om de haverklap vergeet om mee te nemen naar kantoor of naar een meeting? We got you! Microsoft To Do app is dan echt iets voor jou. Met deze gratis app kun je To-do lijsten aanmaken, waarbij je zelfs deadlines aan je taken kunt hangen, herinneringen in kunt stellen en vaste taken op vaste dagen kunt inplannen. Klinkt als muziek in de oren, vind je niet?

7. Todoist

Is het al duidelijk dat we houden van virtuele To-do lijsten? We hebben er hier nog eentje voor je. Todoist is namelijk een gratis app voor ondernemers waarmee je virtuele takenlijsten kunt maken. Het handige aan deze app is dat je hem koppelt aan je Googe Agenda of iCalendar, waardoor je dus herinneringen kunt instellen die vervolgens in je agenda binnenkomen. Dit is trouwens ook een fijne app als je in een team werkt, je kunt namelijk 80 verschillende projecten aanmaken (jup, that’s a lot!) waar je maximaal 5 personen per project aan kunt koppelen. Zo’n project kun je verder uitdiepen door hier taken, herinneringen en deadlines aan te hangen, welke je ook weer aan personen kunt toewijzen. Echt heel erg overzichtelijk en ideaal als je niet de beste planner bent.

8. Lastpass

Ben jij ook zo’n persoon die net even iets te vaak zijn/haar wachtwoord vergeet en hem dan per ongeluk ook nog eens helemaal nergens opgeslagen heeft? Dan is de gratis Lastpass tool echt onmisbaar voor jou. In deze gratis ondernemers tool sla je eenmalig al je belangrijke wachtwoorden en gebruikersnamen op, waarna je account meerdere malen beveiligd wordt met een meervoudige verificatie. Zorg dat je het wachtwoord van Lastpass wél ergens opschrijft, want anders heb je er natuurlijk nog steeds niks aan ;).

9. Google Hangout

Skype kennen we natuurlijk allemaal om mee de chatten of videobellen, maar er zijn nog een aantal andere programma’s voor zakelijke video meetings die misschien nog wel makkelijker werken dan Skype – Google Hangout bijvoorbeeld. Het fijne aan Google Hangout is dat je geen los account hoeft aan te maken. De Google Hangout link kun je namelijk gewoon via Whatsapp of mail doorsturen, de ontvanger hoeft hem alleen maar te openen en heeft toegang tot de video call. Persoonlijk vind ik Google Hangout een van de fijnste manieren van zakelijk videobellen. Je kunt gemakkelijk je scherm delen en in de chat bestanden of links naar elkaar toesturen.

10. Zoom

Zoom is ook een programma waarmee je kunt videobellen, zakelijk of privé. Het fijne aan Zoom is dat je in tegenstelling tot Google Hangout alle schermpjes in de zelfde verhouding naast en boven elkaar te zien krijgt. Bij Google Hangout daarentegen wordt alleen de persoon die aan het woord is, groot getoond op je scherm. Bij Zoom kun je iedereen tegelijk zien, wat in sommige gevallen net even wat makkelijker werkt in een zakelijke video call. Je kunt overigens alleen toegang hebben tot een Zoom call, wanneer je zelf een Zoom account hebt. Gelukkig is dit heel makkelijk gratis aan te maken.

11. Slack

Slack is een gratis chatprogramma en is geschikt voor als je in verschillende groepen of teams aan verschillende projecten werkt. Je kunt namelijk groepen aanmaken, waaraan je bestanden kunt hangen die alleen voor deze groep bedoelt zijn. Daarnaast kun je ook privé chatten of met bijvoorbeeld drie of vier personen in één chat. Het is stukken professioneler dan Whatsapp en je kunt er meer kanten mee uit dan met Skype. Belangrijk wel om te weten is dat in de gratis versie van Slack, alle berichten na ongeveer drie weken verloren gaan. In het geval van héle belangrijke informatie is het dan ook aan te raden de betaalde versie te nemen, of gewoon even een mailtje te sturen naar je teamgenoten, zodat belangrijk info in elk geval niet over het hoofd kan worden gezien.

12. Teamviewer

Een favoriet voor de niet-technische ondernemers onder ons: Teamviewer. Want stel, je bent thuis aan het werk maar loopt tegen een technisch defect aan in je computer. Soms kom je er zelf gewoon niet uit, dus kun je niet anders dan iemand anders raadplegen met meer technische kennis dan jij. Teamviewer is in dit geval de uitkomst (én gratis). Met teamviewer kun je iemand namelijk op afstand toelaten in jouw computer, om een issue te fiksen of instellingen aan te passen. Komt stiekem vaker van pas dan je denkt, geloof ons.

Dit zijn onze favoriete 12 gratis tools die elke startende ondernemer nodig heeft. Mocht jij nog handige gratis tools aanraden, laat dan vooral een berichtje achter.